Hot Topics in Marketing en Sales



Wat?

Marketing is een vak. Ergens tussen brains en buik. In tien boeiende sessies brengen we inspirerende verhalen over marketing en sales van vandaag. Ons doel is studenten, lectoren en professionals samen brengen en inspireren. Ook scholieren die eraan denken om marketing te studeren zijn meer dan welkom.

De reeks Hot Topics in marketing en sales wordt samengesteld en begeleid door Tom Van den Bergh. Tom is een ervaren merk- en marketingstrateeg, hij is CEO van RCA (een van de grotere onafhankelijke communicatiebureaus in ons land) en auteur van Beyond Brands (een boek over de waarde en toekomst van merken). Sinds dit jaar heeft Tom zich geëngageerd als gastprofessor aan PXL-Marketing en sales en is bereid zijn netwerk te delen met jou.

Contactpersoon: maarten.thiry@pxl.be


Praktische info


  • Deelnemers:
    breed publiek (PXL-studenten, professionals, scholieren, …)

  • Data: februari-april, dinsdag 18u30-20u

  • Locatie: PXL-Business, Elfde-Liniestraat 26, Hasselt (grote aula, verdieping 3)

  • Kostprijs: gratis




Programma


Tom Van den Bergh

What's  🔥   in 2022  marketing?

We starten met een stevige KotlerQuote : "Marketing is the science and art of exploring, creating, and delivering value to satisfy the needs of a target market at a profit." Marketing is een vak. Ergens tussen wetenschap en kunst. Ergens tussen brains en buik. Marketing zoekt en onderzoekt, bedenkt en bezorgt  waarde voor een publiek (de markt) én het bedrijf (of organisatie of overheid).  Een vak in voortdurende verandering. Want marketing is iets tussen mensen en mensen veranderen continu. In de reeks 'What’s 🔥  in 2022 marketing' verkennen we de actualiteit in ons vak: Waar moet je als marketeer vandaag mee bezig zijn? Wat moet je als marketeer vandaag gezien hebben? Zonder blindelings mee te stappen in de hype-van-de-dag of de flavour-of-the-month ...  

Bart Klerckx (RCA) en Francesco Caccamese (RCA)

What's 🔥   in 2022  advertising?

De frontlinie van ons vakgebied - reclame: het beïnvloeden en overtuigen van je markt. Vaak in combinatie met een grote geut creativiteit en een stevige portie media.

Reclame staat op de eerste rij, als het gaat om het volgen van trends en tijdsgeesten. En dat dan nog eens in een hypercompetitieve omgeving - waarin het beste werk gewikt, gewogen en geprezen wordt in een rits aan Awards. Bart Klerckx (creative director RCA) en Francesco Caccamese (strategic director RCA) zijn twee reclamebeesten die je met veel enthousiasme door de finefleur van het recente internationale reclamewerk loodsen. Of zoals ze het zelf noemen: een handleiding tegen de 'crapvertising'.

Ezra Eeman (Mediahuis) en
Nico Vande Velde (Hotel Hungaria)

What's 🔥   in 2022  media?

VTM 1, 2 en 3. Dagelijkse kost als maaltijdbox. Washington Post met 1.2mio TikTok volgers. Het beweegt in de media: continu en en vitesse. Voortgestuwd door nieuwe competitie, nieuwe technologieën én nieuwe gebruiksgewoontes zien we hen innoveren en experimenteren met straffe content, een omvattend en verweven aanbod en ingenieuze advertentiemogelijkheden. Het is duidelijk dat de innovatie en creativiteit niet langer louter van toepassing zijn op de programma’s en producties. In deze sessie belichten 2 sprekers de mediamogelijkheden in 2022, elk vanuit hun specifieke expertise en invalshoek. Vanuit de media vertelt Ezra Eeman (digital change director Mediahuis, oa. De Standaard, HBVL, De Telegraaf) over de digitalisering en 'bundling' van merken. Vanuit creativiteit en content vertelt Nico Vande Velde (co-founder Hotel Hungaria, oa. Dagelijke Kost, Helden, Beestig, ...) hoe merken zelf kunnen uitgroeien tot mediaplatformen. 

Sam Coninx (De Marketingclub), Ben Rogge (RCA) en Jonathan Danko (RCA)

What's🔥   in 2022  audio marketing?

Samen met de komst van de vele virtuele assistants (Hey Google? Hé Siri? Hi Alexa?) en de alomtegenwoordigheid van de Airpods is audiomarketing aan een stevige opmars bezig. Zovele jaren na de commerciële radio's is audio terug een battlefield van belang voor merken en marketeers. Enerzijds in contentmarketing - we worden vandaag rond de oren geslaan met Podcasts. Zowel vanuit creatieve contentcreators, merken als gekende mediamerken. Hoe werkt dat nu juist én werkt dat wel? Sam Coninx (Podcaster, De Marketingclub) en Ben Rogge (consultant RCA) vertellen. Een andere audioevolutie is 'sonic branding': hoe klinkt een merk? Als je 't opzet of vastpakt? (denk Netflix) In een commercial? (Hé Devos? Ja Lemmes? ) of als je 'r naar vraagt via Siri? Jonathan Danko (design director RCA) is een merkendenker en -maker. Hij loodst ons in deze sessie door de ins, outs en enkele voorbeelden (Euh, voorgeluiden?) van straffe sonic brands. 

Frank Cuypers (KRC Genk) en Tim Borguet (RSC Anderlecht)

What's 🔥   in 2022  community marketing?

Justin Bieber heeft zijn Beliebers en Beyoncé heeft haar Beyhive. Maar ook Apple, BMW, Playstation, Harley Davidson ... zijn erin geslaagd om een community rondom hen te creëren. Een groep van fans die voor hen door een vuur zouden gaan - de droom voor vele marketeers. De sterkste voorbeelden hiervan kan je terugvinden in de sport. De sterkste banden worden gesmeed op de tribunes van onze voetbalclubs. Maar hoe houd je die community samen op de moment dat je ze niet meer mag samenbrengen door Corona? Tim Borguet (director marketing & communication RSC Anderlecht) en Frank Cuypers (head of marketing & communication KRC Genk) vertellen hoe zij met hun supporters aan de slag gingen tijdens de voorbije Pandemie. Creatief en concreet. Community marketing at its finest.  

Jente Joris (RCA)

What's  🔥   in 2022  digital sales?

0101000110001010101 - de wereld van digital sales wordt vaak vereenzelvigd met cijfers en spreadsheets. En die zijn er, maar er is meer. De performance marketeers anno 2022 dwepen met een 'growth hacking mindset', verkennen avontuurlijk nieuwe werelden (market places? social selling?) en experimenten eindeloos met nieuwe technologieën en tools (Ai? Automation? Voice?). Jente Joris (digital director RCA) vertelt over de digitale verkoop in een wereld vol verandering.  En speelt een potje Buzzword Bingo on the way.

Izzy Van Aelst (Banx)

 What's 🔥   in 2022  brand collaborations?

In den beginne was er modeicoon Karl Lagerfeld die een collectie op de markt bracht met fast fashion retailer H&M. Toen nog ongezien en vernieuwend, vandaag zien we meer en meer merken die samenwerken. Met influencers, celebrities of elkaar.  . Adidas x Prada? Balenciaga x The Simpsons? Voor een nieuwe collectie, een campagne tot en met een heel nieuw aanbod. We duiken in deze trend en onderzoeken de mogelijkheden en beperkingen. Izzy Van Aelst (head of Banx) vertelt het verhaal van een nieuwe digitale duurzame bank als samenwerking tussen 2 van de grootste Belgische merken: Banx. Imagined by Proximus. Powered by Belfius.

Renate Nelis (Glowi) en
Leen Fourrier (RCA)

What's  🔥   Behind the Scene: Glowi ?

Headline 24 januari 2022: "Het Poetsbureau, een van Vlaanderens bekendste dienstenchequebedrijven (bijna 9.000 huishoudhulpen en 75 kantoren), blijft investeren en innoveren en zal dit vanaf nu doen onder het nieuwe koepelmerk Glowi." 

Het resultaat van een minutieus geplande marketingstrategie waarbij de nieuwe merkenstructuur vorm en ruimte geeft aan de evolutie van dienstenchequebedrijf naar dienstenbedrijf. De nieuwe structuur telt vanaf dan drie pijlers: Glowi jobs wordt de nieuwe naam voor alle bestaande en toekomstige activiteiten in de arbeidsmarkt. Glowi facilities groepeert alle bestaande en toekomstige schoonmaakactiviteiten van ‘Het Poetsbureau for business’. Het Poetsbureau blijft een aparte tak binnen de evolutie naar dienstenbedrijf en wordt ‘part of Glowi’. Het nieuwe koepelmerk wordt volgens de regels van de marketingkunst uitgerold in een stevige mediablitz op tv, radio, print, ooh ... en natuurlijk digitaal. In deze sessie nemen Renate Nelis (marketing & communication director Glowi) en Leen Fourrier (account manager RCA) jullie mee achter de schermen van deze productie en campagne.


Tom Van den Bergh

What's  🔥   in 2022  value marketing?

Marketing 's about creating value to satisfy the needs of a market ... en doorheen de jaren deden en doen we dat op tal van verschillende manieren. Steeds varianten rond dezelfde marketingthema's. Vandaag zien we echter meer-en-meer ontwrichtende manieren en écht nieuwe vormen van waardecreatie. Denk maar aan de NFT's van een verveelde aap, sneakercollectibles waaraan je enkel via een loterij kan geraken of virtueel vastgoed in de Metaverse dat aan fixe bedragen wordt ontwikkeld. Een introductie door Tom Van den Bergh.

Tom Van den Bergh

What's  🔥   in 2022  value marketing: round up?

In deze 10de sessie lopen we doorheen de lessons learned van deze reeks : wat moeten en kunnen we hieruit meenemen. En bovenal hoe moet en kan ik overeind blijven als marketeer in een vak dat er elke dag weer anders uit kan zien. Een round up door Tom Van den Bergh.