Programma
Het programma bestaat uit een plenair gedeelte, gevolgd door drie tijdsblokken met telkens drie parallelle sessies.
Voor het plenaire gedeelte ben je automatisch ingeschreven. Daarnaast vragen we je om je in te schrijven voor één sessie per tijdsblok. Je ontvangt hiervoor alvast een bevestiging. Zo vlug alle locaties vastliggen ontvang je een nieuwe bevestiging met praktische info.
8u30 Onthaal
9u00 Plenaire sessie
Departementale informatie: acties 25-26
-
Statusupdate van lopende initiatieven
-
BusinessHub & Mobility
-
Toelichting dagprogramma
9u30 - 10u15: Tijdsblok 1

Klasmanagement
Maak van jouw les een succes! Wil je je klasmanagementvaardigheden upgraden en een krachtige
leeromgeving creëren? Binnen deze workshop bespreken we essentiële, direct toepasbare tips voor het beheren van je klas, van het opzetten van regels tot het handhaven van een positieve sfeer. Ontdek de cruciale do's en don'ts van klasmanagement en leer welke strategieën je moet vermijden om een optimale leeromgeving te waarborgen.
Spreker: Laura Imre, dienst onderwijs

Internationalisering
Internationaal werken? Leuk, maar hoe begin je daaraan?
Het team internationalisering laat je zien hoe eenvoudig het kan: van een gastles tot een BIP, van studentenuitwisseling tot teaching staff mobility.
Tijdens deze workshop delen collega’s hun good practices en ontdek je hoe jij je lessen een internationale twist kunt geven, zonder dat je je koffers hoeft te pakken.
Laat je inspireren en stap mee in het internationale verhaal van PXL-Business.

Hoe leer je studenten kritisch denken in tijden van AI
Je hoort wel eens in de leraarskamer: “ Studenten knippen en plakken uit AI, ze denken niet meer kritisch na .” Uit eerste onderzoeken blijkt dat… die bewering deels lijkt te kloppen. Maar met de kanttekening dat wanneer AI gericht wordt ingezet om kritisch te denken, chatbots studenten net kunnen helpen om dieper te gaan nadenken.
Daarom hebben we nu een lessenpakket: ‘ AI-ondersteund Kritisch Denken ”, waarin 30 denkfouten eerst worden uitgelegd vanuit de leefwereld van de student, en studenten daarna worden begeleid om chatbots zó te prompten dat die denkfouten makkelijker te herkennen zijn.
Op de strategiedag worden jullie even student en volgen jullie een les over Pacman -denken – een van de 30 denkfouten. We bekijken samen hoe we AI kunnen gebruiken om die denkfout te omzeilen.
Wie wil kan dit academiejaar in eigen lessen met het lessenpakket experimenteren en een of meerdere denkfouten loslaten op onze junior-colleagues.
Spreker: Olaf Du Pont
10u15 - 10u30 Pauze
10u30 - 11u15: Tijdsblok 2

Mixed learning online
Binnen contactrijk MiXed Learning wordt een doordachte balans en verwevenheid tussen leren op de campus (in class), online leren en leren op en samen met de werkplek gecreëerd. In deze sessie wordt ingezoomd op enkele good practices binnen het onderdeel 'online leren"
Collega's vanuit verschillende opleidingen geven inkijk in de specifieke organisatie van hun online opleidingsonderdelen.

Tips & Tricks voor correct stemgebruik
In 45 minuten krijg je een workshop rond stemhygiëne en basisoefeningen die dagelijks ingezet kunnen worden om je stem te onderhouden. Je ontvangt een pakket met alle materialen die je nodig hebt om aan de slag te gaan met de oefeningen uit de cursus.
Spreker: Kathleen Jans, Groepspraktijk Helder

PXL-Business Research: competitief duurzaam ondernemen
SDG's en Duurzaamheid zijn een kernonderdeel van toekomstgericht ondernemen. En om die toekomst samen met onze toekomstige workforce vorm te geven, spelen lectoren van PXL een sleutelrol. In deze sessie krijg je een helder en praktisch overzicht van de duurzaamheidsbasics, vertaald naar de realiteit van bedrijven. We tonen ook hoe PXL Business Research inzet op tools zoals online leerpaden en een podcastreeks die jou kunnen ondersteunen om duurzaamheid op een concrete en relevante manier in je lessen te integreren.
Spreker: Tessy Martens
11u20 - 12u05: Tijdsblok 3

Klasmanagement
Maak van jouw les een succes! Wil je je klasmanagementvaardigheden upgraden en een krachtige
leeromgeving creëren? Binnen deze workshop bespreken we essentiële, direct toepasbare tips voor het beheren van je klas, van het opzetten van regels tot het handhaven van een positieve sfeer. Ontdek de cruciale do's en don'ts van klasmanagement en leer welke strategieën je moet vermijden om een
optimale leeromgeving te waarborgen
Spreker: Laura Imre, dienst onderwijs

Van idee tot impact: hoe een BIP (blended intensif programma) écht werkt.
Een Blended Intensive Program (BIP) combineert fysieke en virtuele mobiliteit in een kort, intensief traject met internationale partners. Studenten en begeleidende lectoren ontvangen Europese financiering voor deelname. In deze sessie ontdek je hoe zo’n programma eruitziet, wat het oplevert voor studenten én hoe je er zelf één opzet – met praktische tips uit de eerste hand.
Sprekers: Maarten Thiry, Tom Hermans

Hoe leer je studenten kritisch denken in tijden van AI
Je hoort wel eens in de leraarskamer: “ Studenten knippen en plakken uit AI, ze denken niet meer kritisch na .” Uit eerste onderzoeken blijkt dat… die bewering deels lijkt te kloppen. Maar met de kanttekening dat wanneer AI gericht wordt ingezet om kritisch te denken, chatbots studenten net kunnen helpen om dieper te gaan nadenken.
Daarom hebben we nu een lessenpakket: ‘ AI-ondersteund Kritisch Denken ”, waarin 30 denkfouten eerst worden uitgelegd vanuit de leefwereld van de student, en studenten daarna worden begeleid om chatbots zó te prompten dat die denkfouten makkelijker te herkennen zijn.
Op de strategiedag worden jullie even student en volgen jullie een les over Pacman -denken – een van de 30 denkfouten. We bekijken samen hoe we AI kunnen gebruiken om die denkfout te omzeilen.
Wie wil kan dit academiejaar in eigen lessen met het lessenpakket experimenteren en een of meerdere denkfouten loslaten op onze junior-colleagues.
Spreker: Olaf Du Pont

12u05 - 13u00 Lunch
Vergeet je bonnetje niet te nemen en geniet van een lekkere lunch uit de freeflow van ons restaurant.
Inschrijven13u00 - 14u30

Opstap naar een opbouwende feedforward cultuur
We evolueren binnen PXL en PXL-Business van een formele gesprekkencyclus naar een open feedbackcultuur, waarin ontwikkeling, samenwerking en groei centraal staan.
Een cultuur waarin we met elkaar in gesprek gaan over wat goed loopt. Waar bijsturing nodig is. Waar kansen liggen. En waar ambities uitgesproken mogen worden
Maar… hoe geef je nu eigenlijk opbouwende feedback? En hoe vraag je er zelf naar?
Samen met het bedrijfstheater Klein Barnum nemen we je mee in de wereld van (good) practices rond efficiënte, constructieve en verbindende feedback.

14u30 - 15u00
